مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:44849 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

گاه بحران روحي عميق است و خطرناك ، هيچ چيز براي انسان جذابيت ندارد . هيچ چيز آدمي را ارضاء و قانع نمي كند راه خروج از اين نوع بحرانها و تفسير آن چه مي باشد ؟
اين پرسش در انسان شناسي ديني بسيار آسان است ! چرا كه روح آدمي بي نهايت طلب است و دنيا محدود خوب روشن است كه آدمي در قالب تنگ نمي گنجد و بحران شروع مي شود . پيامبر اكرم ( ص ) فرموده اند :
الدنيا سجن المؤمن ؛
دنيا زندان مؤمن است
و زندان بسته است و پنجره اي به سوي پرواز نيست . اين زيبايي ندارد و حال آنكه روح زيباست و زيبايي را مي طلبد ، نيازمند است و بي نياز را مي خواهد و در دنيا به مفهوم دلبستگي به مظاهرش مثل پول و شهرت و شهوت و . . . لطافت ، جمال و پروازي نيست اگر چيزي هم باشد زود گذر است ، بهار نيامده ، خزانش سر مي رسد . تلاوت تكرارها و اُنس هاي مكرر چيزي جز دلتنگي و ملالت نمي آورد . چاره اي هم نيست جز ارتباط با كسي كه آدمي را به انس و اطمينان مطلوب مي رساند كه :
الابذكر الله تطمئن القلوب ؛
{P - سوره رعد آيه 28 . P}
بر شعري زيبا و دلنشين از علي ( عليه السلام ) مردي با كولبار تمامي غمهاي تاريخ انسان ، پناه مي بريم .
از اشتملت علي الياس القلوب
وضاق لما به الصدر الرحيب
و أو ظنت المكاره و اطمئنت
وارست في اماكنها الكروب و لم . . .
ترجمه : آنگاه كه قلب ها را نااميدي احاطه و غم ها ، سينه ها را تنگ نمود و آنگاه كه ناراحتي ها ، خانه كرد و ريشه دوانيد و سختي ها در مراكز خود ، استوار گرديد . و آنگاه كه براي برطرف نمودن ناملايمات راهي نيست و عاقل از نقشه هاي خود سودي نمي برد با سرشار نااميدي ، ناگهان به خداي لطيف به فرياد مي رسد و با اجابت خويش سنت گذار مي شود و اين ( قاعده ايست ) كه حوادث وقتي به نهايت رسيد گشايش نزديك مي شود .
{P - ديوان منسوب به علي ( عليه السلام ) . P}
2 - گاهي بن بست ها نتيجه گناه است كه در حديث آمده كه استغفار نافع است و توبه لازم
و من يتق الله يجعل له مخرجاً ؛
هر كسي تقوا پيشه كند خروج از مشكلات نصيبش مي شود .
{P - سوره طلاق P}
3 - در بعضي روايات آمده كه شخصي به امام صادق ( عليه السلام ) گفت گاهي غمي بر دلم سنگيني مي كند و دليل آن را نمي دانم فرمودند : چون روح مؤمنين با هم در ارتباط است غم آنها در تو تأثير مي كند .
4 - مراجعه پيوسته با خداوند اما با شناخت ويژگيهاي دنيا و دوام بر توسل تنها راه است احسان و دستگيري و عهده داري امر مؤمنين و برطرف نمودن غمهاي گرفتاران توصيه شده است .
5 - مناجات خمس عشر را از امام سجاد ( عليه السلام ) زبان ارتباط و شناختي ارزشمند عطا مي كند .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.